Regel van de week

IK ZORG ERVOOR DAT IK NIEMAND STOOR

Week van de pauze hap
Deze week is de nationale “week van de gezonde pauze hap”. Als school doen we hier van harte aan mee.

Deze week krijgen de kinderen elke dag “iets gezonds” van school. Het betreft groente of fruit, te weten komkommer, druiven, wortelen of tomaat. We willen dat de kinderen van alles een klein stukje proeven, bijvoorbeeld één druif. We dwingen kinderen niet tot het eten van een grote hoeveelheid, we stimuleren wel tot proeven. Alleen als er medische redenen zijn (allergie) hoeven de kinderen een bepaalde soort niet te eten. We weten dat dit bij een groep ouders op weerstand stuit, we vinden het eten van gezonde pauzehapjes echter zo belangrijk dat we er in elk geval één week per jaar in volharden dit wel te doen.

Dagelijks zien we in de pauzebakjes van de kinderen grote koeken, enz. zitten. Deze koeken bevatten veel van de verkeerde suikers en zijn er medeverantwoordelijk voor dat de kinderen zoveel moeite hebben met stilzitten. De grote hoeveelheid suiker die er in zit geeft veel energie die er weer uit moet. Gevolg: wiebelen, enz. Groente en fruit geven de gezonde suikers, die energie voor leren geven, niet tot wiebelen. We bevelen dan ook van harte fruit aan als pauzehapje in plaats van “suikerbommen” zoals koek, snoep, enz.

Boekenweek
Maandag openen we de Boekenweek op een ludieke wijze. Het thema van de Boekenweek is “Raar, maar waar”. De kinderen mogen op maandag 5 oktober raar gekleed op school komen. We zijn nieuwsgierig naar hoe ze gekleed zijn

Op dinsdag 13 oktober vindt de jaarlijkse boekenavond plaats. De leerlingen laten hier zien wat ze allemaal gemaakt hebben. Daarnaast is er weer een stand van Het Paard van Troje aanwezig, waar de kinderen een boek kunnen kopen. Tijd: 18.30-20.00 uur.

Engels
Op de website kunt u een nieuw gevulde pagina vinden over de Engelse lessen. Alle leerlingen van groep 8 van vorig jaar hebben in juni een internationaal examen Engels gedaan, ieder is daarvoor geslaagd. Van tevoren hebben de leerlingen een placementtest gedaan om hun niveau vast te stellen. Later deden ze op hun eigen niveau examen. Dit was een serieus examen, dat in Engeland is nagekeken. De leerlingen krijgen dan ook een internationaal erkend diploma. Op 8 oktober komen de oud-leerlingen terug naar de ESV om bij te praten over hun nieuwe schoolavonturen en hun diploma in ontvangst te nemen.

Tenslotte …

… wens ik ieder een plezierige week toe met mooi nazomerweer.

Met vriendelijke groet,

mede namens de teamleden,