Kippenvel tijdens Kerstshowtime

Achter de piano op de Edese Schoolvereniging

Het blijft bijzonder: de donderdagmiddag voor de vakantie is er een showtime op de Edese Schoolvereniging. De groepen treden voor elkaar op, vaak met een zelf verzonnen dansje, liedje of kunstje. De Kerstshowtime is altijd extra bijzonder, omdat élke groep optreedt en iets doet rondom de kerst.

Groep 1 trapte vandaag af met ‘Klink klokje kling’. Uit de drie combinatiekleuterklassen stonden de kleintjes zij aan zij uit volle borst dit schattige liedje te zingen. Heel aandoenlijk toen een aantal ook nog op de triangel mochten slaan.

Klink klokje klingelingeling

De groep 2 kleuters uit de Giraffen-, Olifanten- en Stokstaartjesgroepen waren omgetoverd tot koeien, schapen en honden! Samen zongen ze ‘Dieren in het stalletje’. ‘Boe loeien de koeien’, ‘meehh blaten de schapen’ en ‘woef blaffen de honden’ klonk het door de school.

SONY DSC
‘Woef, blaffen de honden..’

Groep 3 had een fantastisch dansje op ‘Jingle Bells’: aan de hand van een hele choreografie genoot iedereen mee van de vrolijkheid op het podium. Leuk!

Het kerstverhaal werd kort uiteengezet in het liedje ‘Zeg eens herder’, door groep 4. Verkleed als echte herders stonden 8 kinderen luid te zingen, naast een heleboel ‘schapen’. Op het einde was er nog een lammetje in de kudde schapen die heel brutaal wegliep en afrondde met ‘mêêêh’.
‘Dag Kerstman Hallo’ werd gezonden door groep 5: een mooi liedje waarbij zelfs een stoet rendieren het podium op kwam!

In twee talen werd er over kerst gezongen door groep 6. Eerst werd er in het Duits gezongen ‘O Tannenbaum’, wat aansloot op de Duitse lessen die meester Poll deze groep geeft. Erna ging de kinderen ‘gewoon in het Engels’ zingen, volgens eigen zeggen. ‘Christmas is Coming’ klonk het enthousiast vanaf het podium!

Natuurlijk kon ‘Rudolph the red nosed reindeer’ niet ontbreken! Groep 7 nam het voor haar rekening dit eerst in het Engels te zingen, dan een stukje toneel te spelen en het erna in het Nederlands te zingen. De rode neus van Rudolph ontbrak natuurlijk ook niet!

Groep 8 mocht afsluiten. Klasgenootjes Didier en Caesar speelden piano en bongo: ‘Grenade’ van Bruno Mars. Alle leerlingen vielen stil en luisterden naar het prachtige spel van de jongens. Zowel de kletserige kleuters als de stoere oudere kids zaten met respect te kijken richting de piano en bongo. Leerkrachten en klassenmoeders keken elkaar verrast aan: wat was dít mooi! Kippenvel stond op onze armen.

SONY DSC
De hele school luistert met ingehouden adem naar de piano en bongo

Afsluitend zong heel groep 8 op ‘One last time’ van Ariana Grande de nederlandse versie ‘Het is weer kerstmis’. Maar de kinderen hadden ook een heel stuk van de tekst zelf geschreven… en dat liet de kinderen, moeders en leerkrachten niet onberoerd. ‘Nog 1 kerstfeest op deze school, met jou en met elkaar’. Oei, dat was wel een confronterende tekst. Gelukkig was het deuntje lekker vrolijk, dus klapten de leerlingen lekker mee op de beat.

Vanwege de ruimte in de hal, mogen alleen de klassenmoeders bij dit evenement zijn. Ook omdat er foto’s en filmpjes gemaakt worden, zodat we alle ouders kunnen laten zien hoe zijn/haar kind dapper staat op te treden (binnenkort zullen de filmpjes op Parnassys, het ouderportaal, te zien zijn)!