Samen eten, samen delen, samen zijn!

SONY DSC

Het kerstfeest is speciaal. Een feest van saamhorigheid, van vrede, van lichtjes. Op de Edese Schoolvereniging vieren de kinderen dit in hun eigen klas met een heus kerstdiner. De mooiste kleren worden aangetrokken, de haren ingevlochten of strak in de gel. En vooral een trots gezicht: kijk eens hoe lekker het eten is wat mijn moeder of vader heeft meegenomen!

Op school vandaag was al een opgetogen sfeer. ‘Wat doe jij aan vanavond?’ en ‘mijn moeder maakt gehaktballetjes’, wordt er over-en-weer besproken. Tegelijkertijd lopen ouders rond op school die met van alles aan het slepen zijn om voor de ouders ’s avonds ook een gezellig plekje te maken. Terwijl de kinderen ’s avonds hun kerstdiner nuttigen, staan alle ouders vanavond gezellig te eten en borrelen op het Kerstplein.

kerstdiner in de klas
Kerstdiner bij ‘restaurant de Stokstaartjes’

Verbonden aan deze mooie ESV-traditie is de afsluitende lampionoptocht. Nadat de kinderen hun buikje rond hebben gegeten in de klas, lopen we met z’n allen deze lampjesoptocht. De kleuters starten hand in hand met kinderen uit groep 6: terwijl ze een rondje lopen om de school heen, over het Julianapark en over het Zwarte Laantje, sluiten de hogere groepen zich aan bij de stoet. Al zingend komen we als één lange lichtgevende stoet langs de ouders lopen.

Het was een fantastische climax, voor zowel de kinderen als de ouders!