Kinderboekenweek op de Edese Schoolvereniging is gestart!

Eén van de mooiste weken van het jaar is vandaag gestart: de Kinderboekenweek! Dit jaar is het thema ‘Voor altijd jong’. Een heerlijk thema waar we op de Edese Schoolvereniging al een poosje mee bezig zijn: oma’s en opa’s lopen de school in en uit.

Juf Cunera verwoordde het bij de opening vandaag prachtig en zei tegen de kinderen: ‘Lezen: de kinderen van de ESV houden er van. Of er nou wordt voorgelezen door papa, mama, of opa en oma. Of dat je zelf een boek uitkiest en daar in begint te lezen. En omdat we met z’n allen zo van lezen houden, vieren we de Kinderboekenweek!’

Hoe kun je deze week nou beter vieren, dan uit elke klas iemand voor te laten lezen aan de rest van de school? En natuurlijk hadden alle voorgelezen stukjes te maken met het het thema ‘Voor altijd jong’, dus… opa en oma!
Maarten uit groep 3 kroop als eerste in de schoolfauteuil, spannend! Hij las een stukje voor uit het boek van Rindert Kromhout ‘Mijn opa, mijn opa’. Wat deed hij dat knap, complimenten voor de jongste voorlezer van de ESV!

De jongste voorlezer van de ESV

Annabel, Roosmarijn, Loris, Yasmin, Quintus, Tobey, Misca, Norah W en Thijs namen de honeurs waar voor groep 4. Samen lazen ze om de beurt een gedicht over een hele fitte opa voor.. “In zijn rode trainingsbroek schiet hij pijlsnel om de hoek. Langs de apotheek, de snackbar en de visboer met zijn viskar en de kleuterschool die uitgaat en de gracht waarin al ijs staat. Bij de nieuwe pizzeria roepen ze uit: ‘Mama mia! die signor met grijze haren, die is minstens tachtig jaren, nou die kan er nog wat van!…'”

Met z'n allen een gedicht voordragen
Met z’n allen een gedicht voordragen

Nadat Wisse de dames enthousiast had aangekondigd, lazen Sayra, Tessa G en Bodil uit groep 5 voor uit ‘Joris en de Geheimzinnige Toverdrank’ van Roald Dahl. Dit boek gaat over een gemene oma die ‘een soort van ontploft’ door de toverdrank.
Uit groep 6 kwam Quirijn, die een gedicht voorlas over een bijzondere opa uit het boek ‘Mijn zusje achter het behang’.

Bodil, Tessa en Sayra

Wessel, Anouk W, Babette, Sophie J en Anouk vd M uit groep 7 namen om-en-om plaats in de fauteuil om te lezen uit ‘Het grote boek van Madelief’ van Guus Kuijer. Een bundel van 5 boeken, wat ook gaat over haar opa die over het leven van oma verteld.

De kinderen uit groep 6
Wessel, Anouk W, Babette, Sophie J, Anouk vd M

Groep 8 sloot het voorlezen af in het Engels. ‘Omdat we zo goed Engels kunnen lezen en spreken’, werd er ontspannen gezegd. Merijn las het gedicht ‘Nana’s little angel’, terwijl Jade en Fione relaxt een gedicht voordragen (uit hun hoofd!), wat ging over het lachen met opa en oma en dat dat klinkt als muziek, en dat ze later net zo als opa willen worden!.

Swingen op 'Voor altijd jong'
Swingen op ‘Voor altijd jong’

Zoals juf Cunera afsloot: het is geen feest als we niet hebben gedanst en gezongen! Met de hele school feestten we op het themanummer van de Kinderboekenweek, gemaakt door Kinderen voor Kinderen, ‘Voor altijd Jong‘. Een mooie start van deze week die staat in het teken van onze grootouders!