‘Mam, waarom mag ik geen snoepje?’

Sacha Franke

‘Mam, waarom mag ik geen SNOEPJE???’. Elke ouder herkent dit: onze kinderen die zin hebben in iets lekkers. De meesten van ons weten ondertussen dat ze vooral behoefte hebben aan suiker en dat dit grote boosdoeners zijn bij onze gezondheid. Maar ja, leg dit maar eens uit aan onze kinderen.

JUIST dit heeft Sacha Franke – moeder van Miska en Sohvi – de kinderen uitgelegd. Eerder deze week al in groepen 3 & 4, hebben de kinderen geleerd over eiwitten, vetten en koolhydraten. Vandaag is er in de kleuterklassen gekeken naar wat gezond en ongezond eten is, en mochten ze Sacha’s boodschappen sorteren!

‘Wat zijn eiwitten?’, werd er in de groepen 3 en 4 gevraagd. Natuurlijk dachten veel kinderen aan het wit van een ei. Nadat uitgelegd was dat dit in dierlijke producten zit, bleven ze met voorbeelden komen. Ja, daar konden ze zich van alles bij voorstellen.
Daarna werd uitgelegd dat er goede en slechte vetten zijn. Liselotte stak direct haar hand op toen Sacha een voorbeeld vroeg van slechte vetten. Maar de kinderen leerden ook dat er GOEDE vetten zijn, die we vooral wél moeten eten.

Toen kwamen de koolhydraten, simpel uitgelegd als suikers. Hier ook weer een verdeling: suikers van snoepgoed en suikers van groente of fruit. En waarom is dat snoepje nou minder goed als het fruit? De kinderen mochten het zelf ondervinden: ze kregen een stukje appel en een spekje. Wat was het verschil met het eten van het een of het ander? Het kostte meer tijd en moeite om de appel op te eten: ook in ons lichaam kost het meer tijd om de appel te verwerken.

Davin uit groep 4 kwam thuis. ‘Mam, als ik een snoepje eet krijg ik daar snel energie van en dat gaat ook weer snel weg. Maar als ik een appel eet duurt het langer voordat ik fit ben, maar duurt het veeeeel langer voordat ik weer moe wordt’. Wauw, hij heeft het begrepen. Deze moeder kan voortaan uitleggen waarom ze haar zoon liever geen snoepje geeft!

Sacha Franke
Sacha Franke leert de kinderen over gezond eten