Natuurwandeling groep 5

IMG_7530

Vandaag mochten de ‘stappers’ aan in groep 5, want we gingen het bos in! Begeleid door het IVN (en dus met opgeleide natuurgidsen) zijn we het Sysseltse Bos ingegaan.

De kinderen leerden vooral hun zintuigen in het bos te gebruiken, aan de hand van opdrachten.

IMG_7527
Geblinddoekt door het bos

In verschillende groepen werden de kinderen meegenomen door het bos. Zo moesten ze elkaar geblinddoekt naar bomen begeleiden. Al voelend moest er gezegd werden wat voor boom het was, hoe ruw de schors was en of er mos op groeide. Eenmaal weer terug bij het startpunt moesten ze raden welke boom ze hadden gevoeld.

Kijken
Op onderzoek

Lekker van alles verzamelen! Of het nou plantjes, blaadjes, takjes of beestjes waren, alles werd uitvoerig bestudeerd en uitgelegd door de gids.

IMG_7531
Ssssst!

Ook de oren werden gebruikt: wat hoor je nou eigenlijk allemaal in het bos? Muisstil zaten de kinderen… een tractor in de verte, een helikopter, maar vooral heel veel vrolijke vogels!

IMG_7529
Wat zien we daar?

De natuurgidsen vertelden de kinderen veel over de details van het bos. Het was een erg leuke en leerzame ochtend!

Over het IVN.