Stichting Hulphond op bezoek bij de ESV

IMG_3006

Vorig schooljaar was het een jubileumjaar voor de juffen Cunera, Carla en Ilse. Ook hebben we afscheid genomen van juf Diana die met pensioen ging. In plaats van een gift te ontvangen, kozen de leerkrachten ervoor geld in te zamelen voor Stichting Hulphond. Vandaag werd de cheque van maar liefst 500 euro opgehaald.

De leerkrachten geven de cheque aan St. Hulphond
Onze leerkrachten geven de cheque aan St. Hulphond

Namens de stichting waren Wiepy van Kuppeveld-Smits en haar golden retriever Soul er om de cheque op te halen. Als ‘tegenprestatie’ heeft Wiepy de kinderen vandaag voorlichting gegeven over de stichting, maar vooral over wat een hulphond is en wat zo’n hond kan. Er zijn verschillende hulphonden, die bijvoorbeeld helpen bij algemeen dagelijkse levensverrichtingen, blindheid of epilepsie. De ene hond doet alles met z’n bek, de ander alles met z’n neus: hulphond Soul deed alles met z’n neus en liet knap zien hoe hij een vershoudbakje opende.

Hulphond Soul

De kinderen vroegen er lustig op los. ‘Mocht u de hond zelf uitkiezen?’ Nee, de hond kiest juist de mens uit! ‘Mag de hond mee op vakantie?’ Ja, want de hond is hard nodig, ook op vakantie. Een hulphond mag zelfs mee in het vliegtuig!

Soul liet zien hoe hij een 1cent-stuk van de grond af kon halen. Bij de kinderen liet hij een demonstratie zien hoe hij een handschoen uittrok, of een muts afdeed. Hij kon zelfs het cellofaan van het rietje van een pakje drinken afhalen!

Hulphond Soul trekt behoedzaam een handschoen uit

Wiepy vertelde ook bevlogen over haar project wat nu wereldwijd werd uitgerold: een voorleeshond helpt moeilijk lerende lezer zonder schaamte of angst hardop te lezen.

Frederique leest voor aan Soul

Uiteindelijk werd gevraagd hoe oud Soul was. Nou, dat kon Soul zelf aangeven!!! Samen telde Wiepy en Soul het aantal pootjes wat Soul gaf: 1..2…3…4…5…6…7! Wat bijzonder voor de kinderen om op deze manier eens in aanraking te komen met deze fantastische honden!

Meer weten over Wiepy? Kijk op haar website www.voorleeshond.nl.