Een jaar voorbij

Gisteren werd tijdens de Showtime verteld dat het jaar 2017 al weer bijna voorbij is en de kerstvakantie morgen gaat beginnen. Een jaar waarin we veel met elkaar hebben meegemaakt. Op de website zijn veel verhalen en ervaringen terug te vinden van de verschillende activiteiten. Nieuwsgierig wat we met elkaar hebben gedaan de afgelopen weken, klik dan eens op één van de volgende linken:

Verder hebben we met elkaar afscheid genomen van juf Manny en meester Evert. De kleuters genoten vorige week samen met juf Manny van een poppenkastvoorstelling van de Toverbezem en gisteren hebben we met elkaar tijdens de Showtime meester Evert bedankt en uitgezwaaid.

We zijn blij dat we nieuwe collega’s hebben gevonden die het team van de ESV komen versterken in het nieuwe jaar. Juf Christien Kuipers blijft op de maandag bij de Stokstaartjes en de dinsdagochtend bij de Olifanten tot aan de zomervakantie. Juf Majorie is vanaf 1 februari elke dinsdag t/m vrijdag bij de Stokstaartjes en brengt haar jarenlange ervaring met kleuters met zich mee.

In het nieuwe jaar bent u, maandag 8 januari, allemaal van harte welkom in de groepen tussen 8.20 -8.45 uur om elkaar het beste te wensen voor het nieuwe jaar.

Bedankt namens Manny

Graag wil ik jullie ouders bedanken voor het vertrouwen en de gezellige tijd die ik op de ESV heb gehad. Nu ga ik een andere fase van mijn leven in en zal daar ook van gaan genieten. Dank ook voor alle attenties en mooie woorden; het heeft mij heel goed gedaan. Tot ziens, Manny Kamphuis.

Schaatsen 11 januari 2018

Op donderdag 11 januari gaan we met groep 5 t/m 8 schaatsen op de schaatsbaan van Stichting Friends on Ice. Er worden schaatsen gehuurd voor de kinderen die geen eigen schaatsen hebben. Heb je zelf schaatsen (ijshockeyschaatsen) of kun je ze lenen van iemand uit je omgeving, neem ze dan mee! Belangrijk is om deze dag handschoenen mee te nemen (deze zijn verplicht op de schaatsbaan) en ook een muts wordt aanbevolen.

Schaatsrooster:

• Groep 5, 10.00-11.00 uur
  • Groep 6, 11.00-12.00 uur
  • Groep 8, 13.00-14.00 uur
  • Groep 7, 14.00-15.00 uur

Groep 6 en 7

De kinderen kunnen om 12.00 uur/ 15.00 uur bij de schaatsbaan worden opgehaald. De kinderen van groep 6 mogen overblijven. De kinderen van groep 8 blijven over en vertrekken om 12.40 uur op de fiets naar de schaatsbaan. Wie zelfstandig naar de schaatsbaan of naar huis gaat, vragen wij een briefje van thuis mee te nemen.

Sterrenwaarneemavond bij Astra Alteria

Op vrijdagavond 29 december is er voor leden en belangstellenden weer gelegenheid om naar de sterren te komen kijken. De waarneemavond wordt gehouden op het erf van het Dagactiviteitencentrum “In Goede Aarde” aan de Doesburgermolenweg 8, 6718 TR Ede (http://tinyurl.com/h24eeoa). Tijd: van 19.30 tot 21.30 uur. Iedereen is welkom! Vooraf aanmelden hoeft niet. Toegang voor niet leden: vrijwillige bijdrage. Het is dan afnemende Maan. Aan de rand zijn dan de kraters goed waarneembaar.  Al met al valt er veel te beleven aan de sterrenhemel!

De avonden bestaan uit het doen van waarnemingen met het blote oog, de telescoop en verrekijker met instructie door amateur astronomen. Bij bewolkt weer is er altijd een korte lezing (30-45 minuten).

Iedereen die een verrekijker of telescoop heeft wordt in de gelegenheid gesteld deze op te stellen. Ook als je nog niets afweet van sterrenbeelden is dit een bijzondere gelegenheid om aan enthousiaste waarnemers daar vragen over te stellen. De wintermaanden zijn bijzonder geschikt om kennis te maken met een aantal zeer bijzondere sterrenbeelden, zoals Orion met de rode reus Betelgeuze, Tweelingen met de sterren Castor en Pollux, Kleine Hond , Grote Hond. Maar ook met sterrenbeelden die in de late zomeravond te zien zijn, zoals Grote Beer, die als een vraagteken aan de hemel staat, Voerman, Tweelingen, Andromeda, Cassiopeia.  Vooral opvallend in de wintermaanden is de z.g. Winterzeshoek, die wordt gevormd door de sterren Sirius, Procyon, Pollux, Capella, Aldebaran en Rigel.

Mocht het onverhoeds niet helder zijn, dan wordt in de zaal een lezing verzorgd door de amateur sterrenkundige Gerben de Jong. Hij zal vertellen over de opbouw van het Zonnestelsel en de afstandverschillen tussen de planeten.

Promotiefilm op Youtube:

Een fijne vakantie en de beste wensen voor het nieuwe jaar,

mede namens het team,

Martin Roes, directie@esvede.nl

AGENDA

zaterdag 23 december t/m zondag 7 januari 2018 kerstvakantie, alle leerlingen zijn vrij
maandag 8 januari 2018 1e schooldag van het nieuwe jaar, welkom in de groepen tot 8.45 uur
woensdag 10 januari vergadering leerlingenraad
donderdag 11 januari schaatsen gr 5 t/m 8