Het Instituut

Het Instituut is een populair wetenschappelijk programma van de publieke omroep.

In dit programma worden 100 volwassenen een week lang opgesloten in het Akoesticum in Ede. Met deze proefpersonen worden diverse experimenten gedaan.

Een van de experimenten die zij gaan doen is memory spelen tussen jong en oud. De proefpersonen nemen het dan op tegen 100 kinderen tussen de 8 en de 11 jaar. Elk kind wordt in het Akoesticum gekoppeld aan een proefpersoon en samen spelen zij een spelletje memory. Hiermee proberen zij aan te tonen dat de kinderen vaker winnen dan de volwassenen.

De ESV doet mee aan dit programma met de groepen 4, 5, 6 en 7. Op 23 juni lopen we ’s middags naar het Akoesticum, waar de leerlingen individueel een spelletje memory spelen. Sommigen zullen bevraagd worden door de presentatoren, anderen zullen alleen zichtbaar zijn als ze in een rij zitten en de camera langsrijdt.

We denken dat het voor onze leerlingen een bijzondere ervaring is een televisieopname bij te wonen en willen ze deze kans niet onthouden.

Het programma wordt gemaakt door BlazHoffski producties, de producent van onder andere Hello Goodbye, De Beste Singer-songwriter van Nederland, 24 uur met…, Katja’s Bodyscan, De Gouden Loekie en Keuringsdienst van Waarde.

Wanneer kinderen onder de 13 jaar mee doen aan een televisieprogramma, is het een formaliteit voor een producent om de kinderen op te geven bij de arbeidsinspectie. Hiervoor zijn de volgende gegevens van de kinderen nodig:

• voor- en achternaam,
  • geboortedatum
  • BSN-nummer.

We gaan ervan uit dat u ermee akkoord gaat dat uw kind in groep 4, 5, 6 of 7 meedoet aan deze tv-opnamen. Indien u hier niet mee akkoord gaat of als u niet wilt dat we bovenstaande gegevens verstrekken verzoek ik u dit uiterlijk vrijdagochtend 17 juni aan de leerkracht van uw kind of de directeur van de school (per mail) te melden. We zorgen dan donderdagmiddag voor opvang op school. Alle leerlingen van wie we vrijdag 17 juni om 12.00 uur geen bericht hebben ontvangen dat ze niet mee mogen doen worden aangemeld en gaan donderdagmiddag 23 juni naar Het Akoesticum..

Het programma wordt in oktober of november uitgezonden. Natuurlijk houden we u ervan op de hoogte wanneer dit exact is.

Let’s Swing

Donderdag 16 juni staat de gehele dag in het teken van Let’s Swing. Alle groepen leren een dans aan uit het “Swing-tijdperk”, een dansstijl die weer populair wordt.

’s Middags om 14.15 uur is er een presentatie van de dansen. Alle klassen treden op, daarna is er nog ruimte voor het maken van een dansje voor iedereen.

Het zou fantastisch zijn als de leerlingen voor de eindpresentatie herkenbare kleding dragen van toen. Voorbeelden hiervan zijn:

• rokken of jurkjes (meisjes)
  • witte sokjes (meisjes)
  • strik in het haar (meisjes)
  • korte of lange broeken (jongens)
  • blouse of bretels (jongens)
  • gel of brillcreem (jongens) om een strak achterover gekamd kapsel mogelijk te maken

De planning is dat we optreden op het geasfalteerde plein naast de BSO-ruimte. De weersverwachting, zoals op moment van schrijven bekend, is positief. Als het onverhoopt toch gaat regenen treden we in de bovenbouwhal op. We moeten dan improviseren, maar ook dit gaat lukken.

We verheugen ons enorm op deze leuke dag en we verheugen ons er ook op dat we met de kinderen en honderden toeschouwers kunnen genieten van deze heerlijke muziek en dans!

Algemene Ledenvergadering

Op 22 juni vindt om 20.00 uur de Algemene Ledenvergadering plaats. Vandaag krijgen de kinderen een uitnodiging en agenda mee.

Vakantierooster

Velen van u is het opgevallen dat de meivakantie van het voortgezet onderwijs en de ESV niet gelijk lopen. De gezamenlijke Edese schoolbesturen van het voortgezet en basisonderwijs hebben al in oktober een vakantierooster opgesteld, waarin er twee weken gelijktijdig meivakantie zou zijn voor alle scholen. Kort daarna besloot de staatssecretaris van onderwijs de meivakantie verplicht te stellen voor de Nederlandse scholen, zoals al gebruikelijk is voor de zomer- en kerstvakantie. Dit werd onmogelijk gemaakt door andere wetgeving, namelijk de periode waarin de eindtoets voor het basisonderwijs afgenomen moet worden en de examens voor het voortgezet onderwijs. De overheid verplicht ons de eindtoets af te nemen in de week van 17 april, de examens beginnen op 1 mei. Daardoor werd het niet mogelijk twee weken meivakantie in te roosteren voor alle Edese scholen. Hopelijk lukt het de politici regels te bedenken waarmee de regels opgeheven worden die door ieder gewenste zaken onmogelijk maken.

Ouderraad

Wie heeft er zin om het team van klassenmoeders te versterken? Je helpt de leerkracht in de klas, regelt uitjes, maar zorgt ook voor de gezelligheid rondom de feestdagen en andere activiteiten. Vijf keer per jaar komen we samen (Ouderraad-vergadering).

Er zijn vacatures voor de volgende groepen:

• Stokstaartjes
  • Olifanten
  • Groep 4 (Lydia stelt zich als kandidaat verkiesbaar)
  • Groep 7
  • Groep 8 (Monique stelt zich als kandidaat verkiesbaar)

Meer weten? Bel, mail of spreek me aan (06-10109606, p.vdbrandt@xs4all.nl)! Aanmelden kan bij de leerkracht.

Namens alle klassenmoeders,

Pascale vd Brandt (voorzitter OR en moeder van Bodil, Davin en Orsen)

Tenslotte …

… wijs ik u erop dat er op woensdag 15 juni meerdere brieven worden meegegeven:

• uitnodiging voor Let’s Swing (alle leerlingen)
  • uitnodiging en agenda voor de Algemene ledenvergadering (oudste leerling per gezin)
  • brief over de televisieopnamen (groep 4, 5, 6 en 7)

Ik wens u een fijne week toe en hoop u allen op 16 juni te mogen begroeten.

Met vriendelijke groet,,

mede namens de teamleden,