Een gezonde start op de ESV

De aandacht voor een gezond ontbijt als start van de dag blijft belangrijk. Ontbijten geeft energie, levert belangrijke voedingsstoffen, helpt de stoelgang en laat kinderen minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpen. Bovendien is het gewoon gezellig!

Zo startte de dag op de ESV ook, bijna feestelijk zelfs! De kinderen kwamen in opperbeste stemming op school. Sommigen een beetje hongerig: diegenen zochten snel hun plekje op in afwachting van het ontbijt. En het was het wachten waard: een ruim gesorteerd ontbijtpakket met gezond beleg stond klaar op gezellig aangeklede tafels. Op het volkorenbrood, de glutenvrije crackers, de tarwe- en krentenbollen konden de kinderen vruchtenspread, kaas, smeerkaas en appelstroop doen. Ook was er een mandarijn, komkommer of appel, wat yoghurt en muesli.

Gezond eten in het Engels

In de gang stonden deze week thematafels over dit thema.. maar… in het Engels. Ook in de lessen was het thema gezonde voeding gecombineerd met ons Engelse onderwijs (dit in verband met het bezoek van Early Birds aan de ESV). Oftewel, alles is besproken in het Engels! Weer zo’n mooi voorbeeld hoe verschillende onderwerpen op school worden gecombineerd: fantastisch om te zien hoe de kinderen die moeiteloos oppakken. Zo hebben de kinderen in groep 7 het gehad over dairy, grains, porteins en vegetables. Zijn de supermarktfolders vertaald naar het Engels en hebben de kinderen elkaar in het Engels bevraagd naar hun favoriete eten.
Een ander –  nederlandstalig – initiatief kwam bij één van de ouders vandaan: lees er hier meer over.

Daarnaast heeft de ESV zich aangesloten bij het EU Schoolfruit- en groenteprogramma. Hierbij ontvangen we 20 weken lang voor elke leerling 3 stuks gratis fruit of groente. Ook afgelopen week hebben de kinderen weer genoten van het fruit wat op school werd uitgedeeld.

Kortom, het was een gezond weekje op de ESV!

Ontbijttips
Een gedekte tafel met placemat en folder voor ieder kind

Het Nationaal Schoolontbijt maakt gezond ontbijten ’n feest voor meer dan ’n half miljoen scholieren en is dit jaar van 7 t/m 11 november. Het Nationaal Schoolontbijt heeft de steun van het Voedingscentrum, Jongeren op Gezond Gewicht, de Hartstichting, Hart Lever Darm Stichting en Nederlands Coeliakie Vereniging. Zij hebben gezamenlijk het doel om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren.