Weekbrief 8, schooljaar 2021-2022

Nieuw lid ledenraad ESV

Afgelopen woensdagavond 27 oktober is tijdens een extra online ALV Yvette van Minderhout verkozen tot lid van de ledenraad. Wij wensen Yvette een fijne tijd samen met John en Hester als toezichthouders van de ESV. In de uitnodiging van de ALV heeft zij zich aan alle leden voorgesteld.

MQ-scan bewegingsonderwijs

Inzet van vakdocenten bewegingsonderwijs – MQ scan

Zoals u wellicht al heeft gehoord worden de lessen bewegingsonderwijs op de school van uw kind(eren) aangeboden door een vakdocent bewegingsonderwijs van Gymonderwijs de Vallei (onderdeel van Sportservice de Vallei). Op uw school is dit juf Minke. Samen geven we een impuls aan het bewegingsonderwijs en proberen we ook het bewegen in en rondom school een boost te geven. Naast het geven van de lessen bewegingsonderwijs nemen de vakdocenten tijdens de gymles de MQ scan af bij de kinderen van groep 3 t/m 8. De MQ scan meet de motorische ontwikkeling van een kind. MQ staat voor motorische quotiënt, zoals IQ staat voor intelligentie quotiënt. De MQ scan bestaat uit een leuk beweegparcours, opgebouwd met standaard materialen uit de gymzaal. De tijd die een kind doet om het parcours af te leggen geeft aan of een kind gemiddeld, boven of onder gemiddeld motorische vaardigheden heeft voor zijn/haar leeftijd. Daarnaast kan er tijdens de test worden aangegeven met welk onderdeel van het parcours de leerling (eventueel) moeite heeft. De MQ scan wordt twee keer per schooljaar afgenomen om zo de ontwikkeling van de motorische vaardigheden te monitoren. Naast de MQ scan wordt er één maal per schooljaar een vragenlijst afgenomen (anoniem) bij de leerlingen van groep 5 t/m 8. Deze vragenlijst gaat o.a. over beweeggedrag, sportparticipatie bij een sportvereniging en sporten en bewegen op en na school. De resultaten van de MQ scan en de vragenlijst zullen alleen met de school worden gedeeld. Benieuwd naar wat Gymonderwijs de Vallei nog meer doet? Check vooral eens de website van Sportservice de Vallei: www.sportservice-ede.nl

MRT (Motorische Remedial Teaching)

MRT is een aangepaste (extra) gymles voor leerlingen die wat meer aandacht nodig hebben in hun motorische ontwikkeling. Het doel van deze extra gymles is het bevorderen van de motorische vaardigheden van leerlingen die op een bepaald vlak wat achterlopen en hierdoor niet helemaal mee kunnen komen tijdens de gymles.Vanaf het begin van dit schooljaar is juf Minke (vakdocent bewegingsonderwijs van Gymonderwijs de Vallei) gestart met het uitvoeren van een screening bij alle leerlingen uit groep 2. Na deze screening zal er gekeken worden welke leerlingen in aanmerking komen voor de extra gymles. De lessen vinden plaats onder schooltijd in de kleine gymzaal van de school. De lessen zijn gericht op de individuele ontwikkeling waarbij de leerlingen spelenderwijs hun motoriek verbeteren en hierin ook meer zelfvertrouwen ontwikkelen.

Natuurles groep 5

Woensdag 13 oktober heeft groep 5 een interessante natuurles buiten gehad, van IVN “het Groene Wiel”.
Ze zijn aan de slag gegaan met allerlei praktische opdrachten. Ze hebben hierbij van alles geleerd over de natuur. Aan het eind van de ochtend hebben de leerlingen van groep 5 hierover ook een kort verslagje geschreven.

Natuurles

• We hebben heel veel geleerd over insecten.
  • En we hebben ook veel geleerd over de bodem.
  • We hebben veel geleerd over de natuur.

Dit hebben we gedaan: een bodemonderzoek en insecten in bomen en struiken.
Ize en Linde, groep 5

Wij hebben een bijzondere natuurles gehad. Het eerste wat we gedaan hebben is… bodemonderzoek. We moesten twee soorten gronden scheppen en onderzoeken en toen moesten we het met een vergrootglas onderzoeken. En toen zagen we twee verschillende grondsoorten.
Disaya en Lieke, groep 5

We hebben geleerd over de natuur. We hebben dieren onderzocht. We hebben een huis gemaakt voor de muizen en egels.

Mirac, Niek en Olivier, groep 5

Schoolactiviteiten

We houden de ontwikkelingen m.b.t. mogelijk nieuwe coronamaatregelen en de geplande persconferentie nauw in de gaten. We zijn benieuwd of alle geplande schoolactiviteiten door kunnen gaan en houden jullie natuurlijk op de hoogte.

woensdag 1 december schoen zetten
vrijdag 3 december Sinterklaasfeest
maandag 6 december kerstknutselmoment voor alle groepen
woensdag 22 december kerstdiner