Weekbrief 6 2024-2025

-Verlof

-Agenda

Boekenavond
Op donderdagavond 10 oktober is het weer zover: De ESV Boekenavond. Jullie zijn allemaal van harte welkom om een kijkje te komen nemen in de school. Elke klas heeft in het kader van de Kinderboekenweek extra aandacht besteed aan (het lezen van) boeken. Uw kind vertelt er graag meer over.
Ook zal “Boek en Buro” weer aanwezig zijn. Zij zullen met een uitgebreide kinderboekencollectie in de middenbouwhal staan vanaf 18.30 uur. Voor elke leeftijd zijn er kinderboeken te vinden. Betaling is alleen mogelijk met pin. 10% van de aankoopprijs van elk boek gaat naar een tegoed waar school nieuwe boeken voor kan kopen.

Graag tot dan!

Verlof

De leerplicht begint op de eerste dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 jaar is geworden. In sommige gevallen is het mogelijk om verlof aan te vragen. In onderstaand schema zijn de regels weergegeven.

Vuistregels

1.   Verlof moet ruim op tijd schriftelijk worden aangevraagd bij de schooldirecteur. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier van uw school.
2.   U voegt de eventuele bewijsstukken (zie onderstaande tabel) toe aan de aanvraag.
3.   Neemt u zonder toestemming van de school toch verlof, dan is er sprake van ongeoorloofd verzuim. School is wettelijk verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar. Deze kan proces verbaal tegen u opmaken, hetgeen kan betekenen dat u door het Openbaar Ministerie een boete krijgt opgelegd, of dat u zich moet verantwoorden voor de kinderrechter.

Op vakantie gaan buiten de reguliere schoolvakanties

Reden aanvraag Hoe lang maximaal? Bijzonderheden
U kunt vanwege de specifieke aard van het beroep van een van beide ouders in geen enkele schoolvakantie een gezins- vakantie plannen. Het gaat om seizoensgebonden werkzaamheden, of werkzaamheden in bedrijfstakken die tijdens de schoolvakanties een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is in die periode vakantie te nemen. 10 dagen.

Het moet redelijkerwijs aangetoond worden dat een vakantie in de schoolvakanties tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.

Slechts 1x per schooljaar.

Nooit in de eerste 2 weken van het schooljaar.

Werkgeversverklaring verplicht wanneer u in dienst bent bij een bedrijf.

Accountantsverklaring verplicht wanneer u een eigen bedrijf heeft.

Verlof i.v.m. gewichtige omstandigheden

Reden aanvraag Hoe lang maximaal? Bijzonderheden
Een godsdienstige of levensbeschouwelijke verplichting. 1 dag.

–  Minimaal 2 dagen van tevoren melden aan de directie van school.

–  Geldt niet voor Carnaval.

Een wettelijke verplichting die niet buiten schooltijd kan. Zo lang als dat de verplichting duurt, maar maximaal 10 dagen. Bewijsstukken overleggen.
Verhuizing 1 dag.
Huwelijk van naaste familieleden (t/m 3e graad).

Binnen de regio: 1 dag.

Buiten de regio: 2 dagen.

In buitenland: 5

dagen.

Bewijsstukken overleggen.
Ernstige levensbedreigende omstandigheden zonder uitzicht op herstel van naaste familieleden (t/m 3e graad). In overleg met de directeur Bewijsstukken overleggen.
Overlijden van naaste familieleden.

–  1e graad: 5 dagen.

–  2e graad: 2 dagen.

–  3e, 4e graad: 1 dag.

Bewijsstukken overleggen.
Ambtsjubileum van ouders of grootouders. 1 dag. Uitsluitend bij 25-, 40-, of 50-jarig jubileum. Bewijsstukken overleggen.
Huwelijksjubileum van ouders of grootouders. 1 dag.

Uitsluitend bij 12½ -, 25-, 40-, 50-, of

60-jarig jubileum. Bewijsstukken overleggen.

Overige gewichtige omstandigheden. In overleg met de directeur.

–  Alleen als LI zelf geen invloed heeft op de reden of het tijdstip.

–  Bewijsstukken overleggen.

Het formulier voor het aanvragen van verlof vindt u op de site van school onder de schoolvakantie:

Of door te klikken op deze link.

30 september t/m 4 oktober Ouder/kindgesprekken
2 t/m 11 oktober Kinderboekenweek